Kanalstrategi er ikke forbeholdt mediebedrifter

Kanalstrategi er et av de nyere ordene i våre tradisjonelle avishus. I dag er kanalstrategi noe alle må ha.

Lokalavisa har ikke samme oppslutning som i glansdagene. Det har mange årsaker. Internett er ikke hele forklaringen.

Norske lokalaviser står likevel sterkt. Det har også flere årsaker, men en hovedgrunn er den mer eller mindre frivillige omfavnelsen av internett.

Avisene gikk tidlig på nett. De la stoffet ut gratis. De lagde digitalt innhold folk ville lese og bidro helt sikkert også til nettets raskere utvikling i Norge enn i mange andre land.

I begynnelsen var det hele enkelt. Det kunne knapt kalles kanalstrategi. Lokalavisene la ut tre–fem av dagens nyhetsartikler gratis på nettet. Senere økte de både antall saker og kom med genuine nyheter.

I starten handlet det om å legge ut hendelsesnyheter avisene uansett ikke var alene om. Så var jobben å videreutvikle artiklene og gi abonnentene noe eksklusivt i avisen neste dag.

Så kom nye kanaler. Strategien ble mer kompleks. Mobiltelefonen kom med WAP. Rotteracet var i gang. Så kom sosiale medier, som Facebook og folk begynte å legge ut ting både der og i private blogger.

Enda senere kom enda flere kanaler. Nye måter å lese nyheter på, og vi fikk en tøffere kamp om oppmerksomheten.

Oppslutningen om de tradisjonelle mediene har falt, selv om de samlet sett står sterkt og er i en særposisjon, så er verden for alltid snudd opp-ned.

Internett påvirker alt og alle. Viktigheten av en god adresse handler ikke lenger om store fasadevinduer mot gågata. Det handler om digital dyktighet.

Du oppsøker kunder, men de gjør sine valg fra sofaen eller kontorstolen, helt uavhengig av hva de skal ha. Bedrifter gjør det samme. Vi søker og søker.

Alle bedrifter må være på nett. De har hjemmesider. De må ha ferskt innhold. De må jobbe med søkerelevans, og de må forstå at inngangsdørene er flere enn noen gang.

Det betyr at alle må ha en kanalstrategi. Det er ikke noe som er forbeholdt publisister i mediehus. Risikoen er høy uten en kanalstrategi for den virksomheten du driver.

Vil du høre mer om kanalstrategi, om betydningen for din virksomhet, så kan Spinner Kommunikasjon hjelpe deg.