Kjøreregler for gode titler er ikke bare for journalister

Journalister er gode på titler. Det bør du være også, i alle fall om du skal skrive et innlegg i avisen eller på bloggen din.

Det er lov å bli hissig over en dårlig tittel, men hva som gjør den dårlig handler mest av alt om regelbrudd. Det kan handle om synsing, men dårlig i ordets rette forstand blir det særlig om tittelen overselger innholdet.

Har tittelen ikke dekning i stoffet, er det særdeles kritisk. Den fella er det flere enn journalister som går i. Selv fikk jeg høre fra en kursdeltaker på nyåret at hun først og fremst tenke å skaffe oppmerksomhet. Om tittelen var dekkende synes hun ikke var like viktig.

Titler skal ha dekning

Den innstillingen skaffer deg misfornøyde lesere. Ikke gå i den fella. Lag aldri en overskrift som ikke har dekning. Er du journalist, bryter du en av journalistikkens hovedregler. Er du en kronikkskribent, kan vi ikke snakke om å bryte grunnleggende regler, men du lurer leseren. Resultatet er  misnøye. Det er sikkert ikke målet, så da skjønner vi alle at det er lurt å ikke overselge.

Regler er ofte lure. Det gjør det enklere for deg som ikke har skriving som profesjon. Da kan det være greit å ha et lite dokument med noen enkle regler, så kan du sjekke ut om du er innafor, som det heter.

Nedenfor skal du få noen helt konkrete regler. Du trenger ikke oppfylle alle, men du bør ha treff på flertallet. Det er ikke nok å treffe på en av dem.

Klare tittelregler

Reglene er enkle, konkrete og konsise. Følger du dem kan du lettere få gjennomslag hos portvakten som avgjør om innlegget, enten du tenker på det som en kronikk eller et leserbrev, blir publisert, og du vil få mer fornøyde lesere. Folk vil skjønne hva det handler om, og de vil ikke føle at de blir lurt.

Reglene er slik:

  • Overraskende, gjerne et uventet poeng
  • Forståelig – bruk helst korte ord
  • Noe nytt og ukjent informasjon – eller en utvikling i en kjent sak
  • Inneholder subjekt og verb
  • Få fram det viktigste poenget – men sørg for å ha dekning i artikkelen
  • Den skal henge sammen med bilde (om du har ett til kronikken eller blogginnlegg)
  • Konkret – fint om den kan relateres til leserens hverdag (altså være gjenkjennelig)

I tillegg ønsker du kanskje å gi innlegget evig liv på nettet. Da handler det om å løfte fram ord folk søker på i Google. Det kommer i tillegg, sammen med noen andre gode knep.

Vil du vite mer eller tenker det kan være lurt å sparre med noen, få litt hjelp med tekst eller språkvask, så kan Spinner Kommunikasjon hjelpe deg.

Tidligere innlegg