Slik lykkes du med pressemelding

Rino Andersen

Skal du skrive pressemelding for første gang, så kan det være greit å ha en sjekkliste. Her skal du få noen tips.

Pressemeldinger er ikke gammeldags. Det er et verktøy for å gi redaksjonene tips, og for å etablere et grunnlag for journalistens arbeid. Gjennom en god pressemelding kan du legge viktige premisser og etablere et fundament for det du vil tipse om, om du gjør det riktig.

Tipsene er mange. Her skal du, inspirert av Atle Antonsen og Bård Tufte Johansens utsolgte hus i høst, få 12 tips. Du trenger flere, men disse er greie å ta med seg.

Gjennomslag

Redaktørstyrte medier må du ha med i din PR-plan. Det handler om gjennomslag. Din hjemmeside er viktigst, men ikke tilstrekkelig alene. Heller ikke om du legger til sosiale medier, får du dekningen og gjennomslaget du ønsker. Du bør også ha med de tradisjonelle mediene.

Se på hjemmesiden som navet. Det handler om å ha en publiseringsstrategi og i den hører også de redaktørstyrte mediene hjemme.

12 tips

  • Tenk på journalisten, ikke på ditt eget behov. Journalisten har dårlig tid. Hennes oppdragsgivere er leserne. Hvem er hennes lesere? Hva er de opptatt av?
  • Emnefeltet i e-posten er tittel. Den må vekke journalistens interesse. Du trenger ikke skrive ordet pressemelding. Det tar bare opp plass og er i tillegg helt overflødig.
  • Vær tydelig i hvem du er og hvordan journalisten kan kontakte deg ut over å sende en retur på e-posten du har sendt.
  • Vær forberedt på å svare på spørsmål. Reiser pressemeldingen din spørsmål du ikke vil svare på, så er du best tjent med å sitte stille i båten. Da skal du følgelig ikke sende fra deg e-posten.
  • Skrivefeil er dumt, men det viktigste er hva du vil si. Si det klart og tydelig. Si det i et aktivt språk. Journalisten skal ikke gjette hvem som gjør hva. Da bruker du opp hennes tid.
  • Gjør det enkelt for journalisten. Legg gjerne inn lenker til kilder. Legg inn konkrete fakta. Sett stoffet sammen lett, enkelt og oversiktlig. Ikke drep teksten med mange tall og detaljer.
  • Er det andre aktuelle kilder du tenker journalisten kan ha nytte av, så legg det til rette med navn, tittel, e-postadresser og telefonopplysninger (men sjekk med dem at det er ok i forkant og ta en prat med dem så de «ikke vender seg mot deg» eller det du ønsker å oppnå).
  • Gjør det kort. Tenk at du må få alt på plass på et A4-ark med grei linjeavstand. Journalister jobber med korte tidsfrister.
  • Skriv gjerne mellomtitler og hold deg til samme sak. Har du flere ting du vil formidle, så del det det opp i ulike pressemeldinger – men ikke send alle på samme dag.
  • Dropp utropstegn. Det er å rope og kan sammenlignes med å skrive med store bokstaver. Ikke gjør det. Det er støy.
  • Dropp høyoppløselige bilder. Legg gjerne ved lavoppløselige bilder – og være på tilbudssiden: Det er fint å skrive: Vil du ha noen av disse bildene i høy oppløsning, så gi et vink, og jeg sender det til deg.
  • Denne listen er ikke alt du trenger, men om du har lyst til å prøve deg på egen hånd, så er den et hjelpemiddel. Husk at det er lov å få hjelp. Spinner Kommunikasjon kan hjelpe deg med å lykkes.

Tidligere innlegg