Kriser kan vokse ut av kontroll

Rino Andersen i Spinner Kommunikasjon AS.

Kriser kan ofte unngås, men feil og uhell kan oppstå. Da handler det om hva du gjør og hvordan du kommuniserer.

Kriser og mulige kriser kan enkelt ganger skli over av seg selv. En beklagelse kan være nok, men da må den være dekkende. Du må ta i tilstrekkelig og vite at det ikke ligger en skjult bombe på lur.

Kriser ut av kontroll

Risikoen er at krisen vokser av seg selv og går ut av sonen du har kontroll på. Da kan den ramme hardere og bredere.

Å håndtere en krise handler ofte om forberedelse. Som del av forberedelsen kan lederartikkelen i Dagens Perspektiv 23. mars anbefales.

Redaktør Magne Lerø i Ukeavisen Ledelse – eller Dagens Perspektiv som den nå heter, kan mye om krisekommunikasjon. 23. mars skriver han om VG-krisa i kjølvannet av Giske-videoen. Lederartikkelen utstyrer han med overskriften: VGs fabrikkerte løgn.

I effektive setninger skisser han opp krisen VG-ledelsen nå står oppe i, etter den mye omtalte Giske-videoen. Den har vokst fra noe som så ut som et arbeidsuhell som kunne unnskyldes, til å kunne senke omdømmet mange hakk. I tillegg kan den ta med seg topplederen og styrelederen i det samme fallet.

Handler om krisehåndtering

Sånn er det med krisehåndtering. Det består både av hva du gjør og hva du kommuniserer. I tillegg handler det om tidsbruk. VG-ledelsen har brukt lang tid, for lang tid vil mange si, og så har det vist seg at redaktøren selv var delaktig i publiseringen fra første stund.

Det er langt fra sikkert at VG-redaktøren må gå. Han kan overleve krisen, men tilliten er skadet. Og det rammer flere enn ham selv. Det rammer VG og etter hvert også VGs styreleder ser vi i bransjenettstedet Medier 24.

Det er alt sammen et resultat av hvordan saken er håndtert mer enn at videoen i sin tid ble publisert.

Vil du ha hjelp med krisekommunikasjon eller ha en vurdering av kommunikasjonsplanene du trenger, så ta gjerne kontakt med Spinner Kommunikasjon.

Tidligere innlegg